בעידן שבו משקיעים רבים מנסים כל העת לחפש מגמות חדשות בשווקים, אסטרטגיית השקעה בשיטת המומנטום עשויה לאפשר להם לזהות מניות ומדדים מובילים, לרכב על המגמה וליהנות מתנועות השוק.
בשנים האחרונות השווקים הפיננסיים ידעו תנודתיות משמעותית בין גלי עליות חדים לירידות משמעותיות. בעידן של נזילות גבוהה והתעניינות גוברת במסחר לטווחים קצרים, אסטרטגיות מבוססות מומנטום זוכות לפופולריות רבה. השימוש באסטרטגיות אלה עשוי להיות כלי מעניין לניצול תנועות השוק.
מהי אסטרטגיית מומנטום
אסטרטגיית השקעה במומנטום מבוססת על הרעיון שמניות שהראו ביצועים חזקים יחסית בעבר הקרוב ימשיכו להציג תשואות חיוביות בעתיד הקרוב, בעוד שמניות שהציגו ביצועים חלשים ימשיכו לרדת. הגישה הזו נשענת על הפסיכולוגיה של המשקיעים, מגמות שוק ותנועות מחירים שלרוב נמשכות לפרקי זמן מסוימים.
חשבו על זה כמו כוח האינרציה של רכבת. כשהיא מתניעה ומאיצה, היא נעה לאט. ברגע שהיא מגיע למהירות הנדרשת, היא מפסיקה להאיץ אבל נעה במהירות גבוהה. בסיום הנסיעה, הרכבת מאטה, אבל היא ממשיכה לנוע עוד קילומטרים רבים עד שלבסוף נעצרת. בעולם ההשקעות עבור משקיעי המומנטום, החלק הטוב ביותר של הנסיעה הוא באמצע, כאשר הרכבת במהירות הגבוהה ביותר.
אסטרטגיית המומנטום נולדה במחקר אקדמי מ-1993 בו החוקרים מצאו שאם קונים מניות בשוק האמריקאי שמחירן עלה בשנה האחרונה הן ממשיכות לעלות עוד תקופה אח"כ. זו תפיסת עולם של "תקנה גבוה ותמכור עוד יותר גבוה". המחקר הצביע על שתי סיבות מרכזיות להצלחת האסטרטגיה הזו:
- למשקיעים לוקח זמן לעכל חדשות טובות ולכן התאמת המחיר של מניות בשוק לוקחת תקופה ממושכת יחסית.
2. אפקט פסיכולוגי – כמשקיעים מבחינים שמניה מסוימת עולה, רבים נוטים להצטרף למגמה מתוך המחשבה ש"שיא רודף
שיא" וכך הם יוצרים מעגל חיובי של עליות נוספות.
איך זה עובד?יש גישות שונות לאסטרטגיית מומנטום ובכל אחת מהן שמים דגש רב יותר על קריטריון הבחירה. לדוגמה:
תשואות היסטוריות. בחירת מניות שהניבו תשואה עודפת ב-3 החודשים האחרונים, 6 החודשים או 12. זה לדוגמה המפתח המרכזי בקביעת ההרכב של מדדים כמו S&P מומנטום.
נפח מסחר. התמקדות במניות שנהנות מנפח מסחר גבוה, גורם המבטיח שהמומנטום נתמך על ידי ביקוש.
אינדיקטורים טכניים. שימוש במדדים כמו ממוצע נע ואחרים כדי לזהות מומנטום.
במוצרי השקעה מנוהלים עושים לרוב שימוש בכל האסטרטגיות האלה ובפרמטרים נוספים במטרה לזהות במדויק ככל האפשר את המניות שנהנות ממומנטום חיובי.
יתרונות האסטרטגיה
אפשרות ליצירת תשואות עודפות
- ניצול התנהגות המשקיעים וזרימת כספים חזקה למניות ומדדים על ידי גופים גדולים, תופעה שלעתים מזיזה את השווקים
- הישענות על מכשיר השקעה מתוחכם, שמאפשר לזהות מגמות ותנועות כסף שמשקיע פרטי עשוי להתקשות לזהות.
אסטרטגיית המומנטום עובדת גם בשוק בישראל, במיוחד כשמשלבים אותה עם אלמנטים נוספים.
אין באמור משום תחליף לייעוץ (שיווק) השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים והמיוחדים של כל משקיע. האמור בכתבה מתבסס על מידע פומבי גלוי וכן על מקורות מידע הנחשבים בעיני החברה כאמינים, והוא משקף את חוות דעתה של החברה במועד פרסום הכתבה ועלול להשתנות בכל עת. אין באמור לעיל משום התחייבות של החברה להשגת תשואה ואין באמור משום ייעוץ מס.